Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sluta skönmåla verkligheten, Gustav Fridolin!

Utbildningsministern leker med sanningen när han hävdar att gymnasiebehörigheten ökar.

Annons

Gymnasiebehörigheten ökar säger Gustav Fridolin (MP). Men det är inte sant.

"Alla ni som trodde svensk skola skulle bli sämre när vi tog emot många nyanlända elever: tänk om!", skrev utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) glatt på sin Facebook-sida härom veckan.

Därefter radar han upp fyra elevgrupper i årskurs 9 där andelen behöriga till gymnasiet ökar. Det handlar om "födda i Sverige", "invandrat före ordinarie skolstart", "invandrat och börjat i årskurs 1-5" och slutligen "invandrat och börjat i årskurs 6-9".

I samtliga grupper har andelen behöriga till gymnasiet ökat. Sammanlagt betyder det att behörigheten ökar från 86,4 till 87,3 procent. Det är goda nyheter och utbildningsministern gör rätt i att gratulera landets lärare för ett gott arbete. Men Fridolin leker med sanningen när han hävdar att andelen behöriga elever till gymnasiet har ökat överlag, för han utesluter en grupp elever som drar ner på gymnasiebehörigheten.

Utbildningsministern nämner nämligen inte gruppen elever med "okänd bakgrund". Det handlar främst om elever som nyligen kommit till Sverige och som saknar personnummer. Den gruppen har ökat från 1000 till 5400 elever i årskurs 9 jämfört med året innan. Nästan 90 procent av dessa elever är pojkar. Behörigheten till gymnasiet i den gruppen har minskat från 13,1 till 3,6 procent. Och räknas den här gruppen in i statistiken minskar alltså gymnasiebehörigheten med 2,5 procentenheter från 85,6 till 83,1 procent.

De färska siffrorna som delades av Gustav Fridolin kommer från Skolverket. Det är därför anmärkningsvärt att utbildningsministern medvetet utelämnar det som var centralt i myndighetens pressmeddelande: att många nyanlända saknar behörighet till gymnasieskolan.

Det är fult gjort av Fridolin. Det påminner faktiskt lite grann om när Star Wars-entusiaster medvetet utelämnar vissa filmer i filmserien som de tycker illa om när de ska räkna upp antalet Star Wars-filmer.

Gustav Fridolin får gärna blunda för verkligheten om det får honom att må bättre. Men hans uppgift som utbildningsminister är inte att skönmåla utvecklingen i den svenska skolan. Det gynnar ingen, och framför allt inte de ensamkommande flyktingbarnen som har det tufft i skolan.

Det är fullt förståeligt varför det ser ut som det gör för dessa elever. De har kommit till ett nytt land och måste lära sig ett nytt språk. Många går kanske också ständigt runt oroliga för hur familj och vänner har det i hemlandet. Att då kastas in direkt i slutet av grundskolan blir extra svårt.

Utbildningsministern borde ta sig en närmare titt på den här gruppen elever och försöka hitta lösningar. Kanske är det dags för en ny, särskild skolgång för nyanlända elever? Liberalerna har varit inne på att förlänga skolplikten och korta sommarlovet för nyanlända elever. Vad kan Gustav Fridolin tänka sig? Kanske får vi ett svar i ett nytt inlägg på hans Facebook-sida.

Mer läsning

Annons