Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Staten ska INTE äga

/

Annons

När våra industriella nationalklenoder kört av banan och hamnat i finanskrisens avgrundsdike ropar fack, bildirektörer och opposition på ett förstatligande. Av Volvo. Av Saab. I kakofonin av röster om ett förstatligande ter sig Göteborgs patriark Göran Johanssons påstående mest absurt – regeringen vill straffa göteborgarna för att de röstar fram socialdemokratiska styren. Ursäkta? Även om det ibland tycks svårsmält så är socialdemokraterna inte universums mittpunkt.

Och allt av ondo här i världen är inte den borgerliga regeringens fel, även om oppositionen gör sitt yttersta för att konstruera den världsbilden. Socialdemokraternas Morgan Johansson passade under veckans interpellationsdebatt på att kasta ur sig att Maud Olofsson kan bli den näringsminister som får begrava Volvo. Som det vore regeringens fel att konsumenterna inte efterfrågar bensintörstiga bilar längre. Nej, på egna meriter har bilföretagen misslyckts med strukturomvandlingen.

Inte bör heller USA:s agerande upphöjas till norm för omvärlden. Annars så skeptiska USA-antagonister hänvisar i sina yrkanden om tillfälligt ägande av Volvo och Saab till kongressens blida inställning till subsidier och miljardstöd till de tre jättarnas - Ford, GM och Chrysler - stukade likviditetsräkning. Låt USA upprepa de misstag som vi begick genom att pumpa in skattemiljarder i de överspelade teko- och varvsindustrierna, men lovsjung inte USA:s nationalistiska agerande som ett föredöme.

Medan USA försöker hålla sina blödande biljättar under armarna kommer budgetunderskottet att öka och marknadsandelar gå förlorade till Tjeckien, Ungern, Polen, Rumänien, Slovakien och Slovenien. Nya konkurrenskraftiga tillväxtmarknader där produktionen ökade under 2007. Resurserna allokeras där de nyttjas bäst, vilket gynnar alla; själva finessen med en global marknadsekonmi.

Kraven på att svenska staten ska gå in som tillfällig ägare växer sig allt starkare för var dag. Men regeringen, med finansminister Anders Borg och näringsminister Maud Olofsson i spetsen, kämpar emot. Regeringen, som avsatt 450 miljoner till forskning och utveckling, respekterar EU:s statsstödsregler. Det gör den helt rätt i.

Staten ska inte gå in som ägare, om än tillfällig, i förlustbringande företag eftersom det vore en borgerlig dikeskörning rent ideologiskt och, viktigast i sammanhanget, ett enormt slöseri med skattebetalarnas pengar. Problemen för svensk bilindustri uppstod inte i USA, inte genom finanskrisen, utan för mer än ett halvt sekel sedan i Sverige.

Marknadens krav på innovation leder i skarpt läge till kreativ förstörelse, det svider, i tredje kvartalet i år gick Volvo back med 3,6 miljarder kronor, men är en viktig del av produktutvecklingen.

När inte ens Volvo och Saab – med företagens specialistkompetens i form av omvärldsanalytiker och professionellt initierade i branschen – har lyckats med den nödvändiga strukturomvandlingen så talar ingenting för att regeringen besitter den kompetens som krävs för att satsa på riskfyllda framtidsprojekt. Regeringen ska satsa på FoU och kompetensutvecklande insatser för att motverka arbetslösheten. Inte räkna på hur många kvartalsförluster skattebetalarna ska behöva bära innan en försäljning av Volvo och Saab kan genomföras.

GD 7 DECEMBER 2008

Mer läsning

Annons