Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kanaltur som kräver tålamod

/
  • Stressa inte. Det är det bästa rådet för hur familjefriden överlever Göta kanal, enligt Daisy Larsson.   Foto: Shutterstock.com
  • Sköna vyer kantar sjövägen mellan Mem och Sjötorp. Sammanlagt är Göta kanal 190 kilometer lång. Det gör den till Sveriges största byggprojekt genom tiderna.   Foto: Shutterstock.com
  • Makarna Larsson har i år fortsatt längst östkusten, med resor bland annat till Trosa.   Foto: Privat
  • Daisy och Stig-Olof Larsson gör i år sin femte resa genom Göta kanal.   Foto: Privat

Göta kanals slussar kallas ibland skämtsamt för "skilsmässodiket". Det är en tålamodskrävande konst att korsa landet i båt. Men vana resenären Daisy Larsson har råd på hur du behåller familjefriden.

Annons

Tonårssonen behövde aktiveras. Farhågor fanns att han skulle hamna i fel sällskap under sommarlovet. Då kläckte föräldrarna idén att hela familjen borde göra en långresa. Året var 1981 och makarna Daisy och Stig-Olof Larsson slussade sig igenom Göta kanal för första gången.

– Vi blev borta hela sommaren, åkte från Trollhättan till Östersjön, och rundade Sverige via Gotland, Bornholm och sedan hem igen, berättar Daisy Larsson.

Den här sommaren passerar de alla 58 slussar för femte gången. Längs vägen har de njutit av både frodiga trädgårdar och stillsamt kluckande, men de har också bevittnat hur ett och annat förhållande krackelera när pressen blivit för stor.

– Det viktigaste är att man inte stressar, då är det ju "skilsmässodiket" på riktigt. Och visst ser man ibland att folk börjar skrika på varandra. Vi har löst det med att jag kör och gubben hoppar i land. Det är bra. En del ställen är så jobbiga att gå i land på att man måste ha både ben- och armstyrka.

Den som lärt sig förstå tjusningen med den stillsamma färden mellan kusterna har mycket att vinna, betonar hon.

– Man ska inte vara en stressad typ som vill att det ska hända mycket. Och det är inte heller bra att planera. Ibland kan man ligga en dag och vänta på passagerarbåtarna. Då blir man sittande. Det brukar bli någon timme här och var.

Det finns dock en hel del att titta på längs vägen.

– Vid vissa ställen åker vi förbi alldeles intill folks trädgårdar, särskilt på Östgötasidan. Det är verkligen unikt och speciellt. Sedan tycker jag att man ska göra avstickare, som till Götakanalutställningen i Motala.

Göta kanal krävde sju miljoner arbetsdagar innan invigningen 1832. Tanken var att båtar skulle kunna ta sig till östkusten utan att behöva betala tull till danskarna vid Öresund. Baltzar von Platen drog upp riktlinjerna och soldater kallades in för att genomföra projektet. De grävde ut nära nio mil kanal, merparten av tiden med träspadar.

– Nästan 60 000 man byggde det här. Det är inte klokt. Man känner en viss respekt. Det är inget vanligt dike, säger Daisy Larsson.

Så vad tyckte tonårssonen om sitt sommarlov?

– Han tyckte att kompisarna var barnsliga när vi kom hem efter resan. Fast det är många år sedan. Han är själv gubbe nu.

Jörgen Löwenfeldt/TT

Mer läsning

Annons