Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så skapas ett resmål

/

Varför finns det charterresor till Kroatien och Thailand, men inte till Albanien och Filippinerna? Vem bestämmer egentligen vart vi ska resa? Vi har kikat bakom kulisserna i resebranschen.

Annons
För att en plats ska komma i fråga som charterresmål måste den uppfylla vissa kriterier:
1. Politisk stabilitet, det vill säga ingen överhängande fara för organiserat våld.
2. Rätt image. Det räcker inte att det är lugnt och tryggt på resmålet om svenskarnas uppfattning är en annan.
3. Hotell som ligger nära bad, affärer och restauranger.
4. Prisvärt, det vill säga att resenären upplever att hon får valuta för sin reskassa.
5. Sevärdheter, till exempel vackra byar, kända städer och historiska platser.
6. Utbud av aktiviteter, till exempel dykning, vandring, segling.

Man kan diskutera ordningen på viktighetslistan och man kan formulera sig enklare och mer tillspetsat, till exempel som Lottie Knutson, informationsdirektör på Fritidsresor, som pratar om nödvändigheten av de fyra s:en: sol, strand, sevärdheter och shopping. Lägg till en lagom lång transfertid mellan flygplatsen och hotellet och du har receptet på ett fullfjädrat charterresmål.
Det fjärde kriteriet - känslan av att man får något för sina pengar på plats - har blivit viktigare de senaste åren. Vi hade mer kvar i plånboken när Sveriges ekonomi gick som bäst för tre-fyra år sedan än vad vi har i dag. Ändå är inte svenskarnas minskade köpkraft den viktigaste förklaringen till att vi har blivit priskänsligare.

Kronans värde gentemot andra valutor spelar större roll. När dollarn var som dyrast blev Florida, Karibien och andra resmål västerut svårsålda resmål. Nu när dollarn sjunker har de blivit mer attraktiva igen.
Men allra viktigast är förmodligen att konsumentpriserna i resten av EU-Europa, oavsett växelkurser, sakta närmat sig de svenska.
- Svenskarna har blivit jämförelsevis fattigare i förhållande till omvärlden. Därför blir det viktigare med resmål utanför EU, där priserna är låga, som Bulgarien, Turkiet och Kroatien, säger Patrik Marklund, produktchef på Ving.

Kroatien fanns i Vings katalog fram till sommaren 1989. Att det lades ner som resmål berodde inte på kriget, som bröt ut först sommaren 1991, utan på att Jugoslavien, som Kroatien då ännu var en del av, uppfattades som för dyrt.
Samtidigt steg Greklands stjärna på charterhimlen. Priserna var lägre än i Jugoslavien och under några år i slutet av åttiotalet breddades utbudet i Grekland kraftigt.
I dag är priserna i Kroatien lägre än i Grekland och de flesta andra resmål vid Medelhavet. Men att Kroatien kom tillbaka i Vings katalog sommaren 2003 var inte bara de låga prisernas förtjänst.
Enligt Ving har Kroatien allt som en charterarrangör kan önska sig i form av fantastiska bad, pittoreska byar och städer, romerska, bysantinska och venetianska lämningar och aktiviteter i form av till exempel segling, forsränning och vandring.
I september 2002 gick Ving ut med nyheten att man sommaren 2003 åter kan åka på charterresa till Kroatien. Tajmingen var viktig. Nyheten släpptes relativt tidigt, men ändå för sent för att någon av konkurrenterna skulle hinna dra igång en lika stor satsning.
Men det är inte alltid viktigt att vara först. Ibland väljer charterbolagen att samarbeta med sina värsta konkurrenter.
Det är här Sri Lanka kommer in i bilden.

Sri Lanka har åkt in i och ut ur de svenska charterbolagens kataloger. Orsaken är inbördeskriget i landet som blossat upp och lagt sig med jämna mellanrum sedan hösten 1983. I mitten av 90-talet ansågs läget tillräckligt stabilt efter några oroliga år för att resorna skulle kunna återupptas.
I december 1999 började dessutom flygbolaget Sri Lankan Airlines flyga Stockholm-Dubai-Sri Lanka, vilket gjorde att man kunde köpa flygstolar på reguljärflyget i stället för att flyga med egna charterplan, som alltid är en större ekonomisk chanstagning.
Men i augusti 2001 kom smällen. En gerillaattack mot flygplatsen i Colombo på Sri Lanka förstörde en stor del av Sri Lankan Airlines flygplansflotta. Linjen till Stockholm lades ner.
Att flyga till Sri Lanka med egna charterplan blev alldeles för dyrt, eftersom försäkringspremierna för alla flygbolag som flög till Colombo skjutit i höjden på grund av gerillaattacken.
Nu är läget ett annat. Och nu delar Ving, Fritidsresor och Apollo på platserna i det charterplan som från och med november går en gång i veckan från Arlanda.
Sedan några år tillbaka ägs såväl Ving som Fritidsresor och Apollo av utländska resekoncerner. Innebär det att vi framöver får vänja oss med att resa till platser som valts ut av de stora koncernerna?
- Vi bestämmer själva våra resmål, men ibland hittar vi samarbetsfördelar inom koncernen. Det gäller framför allt resmål som redan finns, till exempel Kanarieöarna, svarar Patrik Marklund på Ving som ägs av brittiska My Travel. I och med att britterna reser till Kanarieöarna på somrarna och svenskarna på vintrarna kan vi med koncernsamarbete skriva helårskontrakt med hotellen och få lägre priser.
När Fritidsresor sökte fler italienska resmål till sommaren 2004 spelade Fritidsresors tyskägda koncern, Tui, en stor roll i valet av syditalienska Kalabrien.

Kalabrien var en vit fläck på den nordiska charterkartan, men fanns redan i utbudet hos några av Tuis holländska och tyska charterbolag.
- Startsträckan blev kort, eftersom Tuis agent på plats redan hade scannat hela regionen på hotell. Det var bara för oss att haka på, säger Lottie Knutson på Fritidsresor. (PM)
Per J Andersson/Vagabond

Mer läsning

Annons