
Annons


Maffiabossen på terapisoffan – serien som förändrade tv-dramat får nu sin filmiska början

Jonas Gardell fortsätter berätta den svenska homosexualitetens historia
Annons
Annons

Erik Jersenius: Håller vi alla på att bli maskiner?

Den fjärran galaxens svunna sagor – tre bortglömda Stjärnornas krig-filmer visas igen

Gävle-författaren om varför vi bor i lägenheter när vi egentligen vill bo i småhus

Mats Strandberg på god väg att bli Sveriges egen Stephen King
Annons
Annons

Kajsa Ekis Ekman om det nya angreppet mot kvinnan

Erik Jersenius Hur fri är den svenska forskningen? – Fallen Höijer och Adamson

Erik Jersenius Den hjärtlöse profeten från Rinkeby – Yasin Byn och Sanningen om Sverige

“Emma och Pekka” – ett historiskt epos i det mindre formatet

I Ambrose Bierces mörka fabler skildras den djupa sprickan genom Amerika

Knäböj och bänkpress – Sara Martinsson skriver de kvinnliga kroppsbyggarnas historia

Gossen med guldbyxorna – Jakob Hellman sträckte sig mot stjärnorna och förevigades i pophimlen

Pestens tid – Stephen Kings undergångsskildring lever upp på nytt i pandemitider

Frukttjuven – en roman värdig en Nobelpristagare

“Lysande, Sickan!” – Jönssonligans väg från finurlig samhällssatir till urvattnad familjeunderhållning
Annons
Annons

Bästa tipsen på kulturklappar till en jul som inte är som vanligt

Därför kan vi omöjligt motstå Baby Yoda

Erik Jersenius om årets Nobelpristagare Louise Glück – en poet som sammanflätar det personliga och mytiska

De levande döda – varför fascineras vi så av zombies?

Den mytomspunne John Holm – Sveriges svar på Bob Dylan och Lou Reed

Skogvaktaren och vättarna – äntligen finns John Duncans mystiska saga att läsa på svenska

När skräckmästaren blev mästerberättaren – Erik Jersenius om Stephen Kings klassiska novellsamling “Årstider”

Erik Jersenius: Nu hänger biografernas överlevnad på Christopher Nolan

Identitetspolitisk kortslutning – Harper Lees klassiker kastar fortfarande ljus över Söderns skugga

Kvävd under det rosa tvångstäcket – så har genusdoktrinen blivit ett hot mot det fria samhället

Spillda kvinnoliv – Yvonne Gröning har skrivit en ny bok om familjen Hamilton

Erik Jersenius ”Alla vill ha porr – men ingen vill betala”

Erik Jersenius Erik Jersenius: Tetris är det ultimata tidsfördrivet i coronavirusets tid

Erik Jersenius: Nästa 007 är självklart en svart kvinna

Håkan Klang är Sveriges svar på Borges

Erik Jersenius om Gävle-aktuella "Den flygande holländaren": I kärleken och döden fann Wagner livets mening

Erik Jersenius Erik Jersenius: Kärleken är blind – Netflix publiksuccé är höjdpunkten och döden för dejtingserierna

Förlorad i evig mörk ungdom – klassikern The Lost Boys visas på Filmstaden i Gävle
Annons
Annons

Den allra sista människan – Mary Shelley skrämmande framtidsvision har blivit vår skräckfyllda samtid

Skärvor av Sverigebilden – Sven Olov Karlsson om klimatkollapsens ankomst och det starka samhällets reträtt

Tungotal, tänkande, tjänande – Pingstkyrkans Daniel Alms nya bok om språket och det kristna samhällsansvaret

Erik Jersenius Klimatångestens tid – tre berättelser om undergången och människans relation till den döende världen

Erik Jersenius Erik Jersenius: Utan kritiken växer inte kulturen

Erik Jersenius: Det är klart att Peter Handke ska få sitt nobelpris – litteraturen är alltid överordnad politiken

Ghostbusters är tillbaka – klassikern visas på Filmstaden i Gävle

Jokern – den mänsklige antihjälten

Bildextra: Efter 40 års censur går äntligen Mad Max upp på svenska biografer – visas i Gävle

Amanda Lind i stor intervju om kultur- och mediepolitikens framtid: ''Jag kan absolut se att det finns en risk för indirekt styrning av kulturen''

Erik Jersenius Känn ingen sorg för Sölvesborg – politiska krokodiltårar räddar inte konstens frihet
