Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det rullar på för körskolan

/
  • Magnus Borgers trafikskola i Skutskär hade sitt bästa år hittills förra året. Men 2008 blir ännu bättre.
  • Daniel Almgren gör sig redo för ännu en lektion med Magnus Borger. Trafikskolorna har fullt upp med elever, en trend som kan bestå även i lågkonjunkturen.
  • Magnus Borger hinner med en snabblunch i Gävle innan det är dags för nästa lektion. Vissa dagar räcker arbetsdagen fram till halv elva på kvällen.

Älvkarleby-Skutskär Trafikskola hade sitt bästa år hittills förra året. Men 2008 blir ännu bättre och inte ens den vanliga nedgången i slutet på året märks det något av.
– Det är mer än vanligt, säger ägaren Magnus Borger, som jobbar så mycket han hinner och orkar med sina elever.

Annons

Det är de stora årskullarna som drar folk till körskolorna, och den trenden ska enligt statistiken fortsätta fram till 2010. För Magnus Borger var det högtryck på allvar i somras. De som beställde körlektioner då kunde få vänta ända till i november.

Magnus Borger har en enda övningsbil och driver firman själv. Men hans pappa, som startade företaget 1980 och pensionerade sig på 90-talet, hjälper till med teorilektioner.

– Det har jag jättemycket hjälp av, säger Magnus Borger.

Han har jobbat som trafikskollärare i 19 år och varit med i både med- och motgång. Och den kommande lågkonjunkturen oroar inte honom särskilt mycket.

– Folk kommer ju alltid att behöva köra bil.

Och hans erfarenhet är att en lågkonjunktur också kan vara bra för körskolorna. När arbetslösheten ökar inser många att körkortet kan vara en biljett ut på arbetsmarknaden.

Magnus Borger har sin hemmabas i Skutskär men eleverna kan lika gärna komma från Gävle. I går hämtade han upp Daniel Almgren i centrala Gävle för hans 14:e lektion. Snart är han redo för uppkörning och för Daniel Almgren är körkortet ett naturligt steg in i vuxenlivet.

Att körskolorna har fullt upp bekräftas av Sveriges Trafikskolors Riksförbund. Ordföranden Berit Johansson bedömer att de flesta har ganska mycket att göra just nu, trots att det fortfarande är många 18-åringar som väntar några år med att börja ta körlektioner.

– Det ser inte vi som ett problem, säger Berit Johansson.

Förbundet driver linjen att det faktiskt kan vara bra, för trafiksäkerheten och för ungdomarna själva, eftersom de riktigt unga förarna är flitigt förekommande i olycksstatistiken.

– De kommer när de kommer, säger Berit Johansson.

Och Magnus Borger vet att många 18-åringar visserligen är duktiga på att ratta en bil, men är sämre när det gäller säkerhetstänkande och riskbedömning.

– För en del handlar farthållningen bara om att man ska hålla hastighetsbegränsningen så att man inte riskerar körkortet.

I dag kostar ett körkort i genomsnitt mellan 10 000 och 15 000 kronor, kanske oftare det högre beloppet. Priset har stigit, inte minst sedan staten beslutade att lägga en högre momssats på utbildningen. Samtidigt har kraven från Vägverket ökat och Magnus Borger tycker att de som får sitt körkort i dag är bättre utbildade än när han började i branschen.

– De känner en djupare förståelse för riskerna. Det känns bra.

Mer läsning

Annons