Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo och Saab kan komma att säljas

Annons


Företrädare för GM och Ford har begärt svenskt miljardstöd för att göra Volvo och Saab säljbara, rapporterar tidningen Financial Times.
På näringsdepartementet vill man inte bekräfta uppgifterna.
De långsiktiga planerna på att sälja Saab och Volvo väntas offentliggöras inför USA:s kongress i veckan, enligt tidningen, som inte namnger några källor bakom uppgifterna.
– Uppgifterna är obekanta för mig, säger statssekreterare Jöran Hägglund på näringsdepartementet, som dock bekräftar att man för kontinuerliga samtal med företrädare för både GM och Ford.
Enligt Hägglund är det inte aktuellt att besluta om något svenskt stöd innan detaljerna i EU-kommissionens stimulanspaket på 200 miljarder euro spikas. En del av detta paket, minst 5 miljarder euro, väntas gå till Europas bilindustri.
Dessutom anser Hägglund att läget för GM och Ford hänger mycket på hur USA:s kongress ställer sig till kraven på krisstöd på 25 miljarder dollar, som ska behandlas av kongressen i veckan.
– Vi har ingen anledning att springa före, säger Hägglund.
Det stöd som biljättarna i Detroit vill ha skulle hamna ovanpå ett tidigare program värt 25 miljarder dollar som syftar till underlätta en miljöanpassning av produktionen och framtida bilmotorer.
Det väntas dock öronmärkas och får troligen inte sippra ut till dotterbolag utanför USA, som Saab i Trollhättan och Volvo i Göteborg.
Enligt Financial Times handlar de diskussioner som GM och Ford för med den svenska regeringen om ett stöd på omkring 2 miljarder kronor, möjligen i form av lånegarantier.

– Vi får räkna med att det kan stå allt möjligt i pressen de närmaste dagarna. Det spekuleras hej vilt just nu, säger Paul Åkerlund, IF Metalls klubbordförande på Saab Automobile, om uppgifterna i Financial Times.
Enligt Åkerlund är det enda som är klart i dagsläget, vad gäller GM:s planer, att bilmärket Hummer och en fabrik i Strasbourg har satts upp på säljlistan. Han räknar dock med att det kan komma nya GM-besked inför kongressen i veckan, då koncernledningen inför lagstiftarna åter ska försöka motivera varför bilindustrin i USA ska ha krisstöd.

TT

Mer läsning

Annons